Miksi b2b-kylmäsoitto epäonnistui?
Koska soittolista.
- Ensimmmäisenä katseet kohdistuvat soittolistaan. Soittolista on puhelintyön kulmakivi. Kohdenna soitot oikein!
- Soittolistalla olevia yheyshenkilöitä ei tavoiteta 100%:sesti. Realistista on tavoittaa usealla soittokierroksella n.70%, joitain poikkeuksia toki on suuntaan ja toiseen.
- Jos soittolistalla on paljon vanhentuneita yhteystietoja, vääriä numeroita, väärän toimialan numeroita, tämä vaikuttaa suoraan tuloksiin. Lisäksi aika on mennyt hukkaan, kun olisi voitu tarjota oikealle kohderyhmälle. Jos esim. 25 % yhteystiedoista on vanhentuneita/väärä kohderyhmä, on soitettavan listan koko 1/4 pienempi, tottakai tämä vaikuttaa tuloksiin olennaisesti!
Koska tavoitteet.
- Olivatko tavoitteet realistiset? Tavoitellaanko tapaamisia vai onko puhelulla joku muu tarkoitus? Buukaamissani tapaamisissa hitrate kiinnisaaduista on vaihdellut noin 5-30%:n välillä riippuen toimialasta, kohderyhmästä ketä tavoitellaan, paikkakunnasta ym. Mikäli soittolista ei ole kylmäsoittoa, voi hitrate olla korkeampikin. Aika tavallinen hitrate kylmäsoittolistalle on 8-12% tavoitetuista.
Koska soittajan taidot.
- Telemarkkinointikampanjan onnistuminen on myös suoraan verrannollinen soittajan taitoihin.
- Kuinka kokenut puhelintyötä tekevä soittaja on ja mikä on hänen intressinsä saada tulos (esim. buukki)
- Kuinka tilannetajuinen hän on puhelintyöskentelyyn
- Ottaako hän puheluja tarpeeksi
- Puhelintyön ulkoistamisessa saattaa pelottaa meneekö yritykseltä maine. Toisaalta asiakaspalvelijoiden outbound-puhelujen tekemisen motivointi voi olla haastavaa. Entä jos asiantuntija soittaa itse? Asiantuntijan soitoissa haasteena on aikataulun lisäksi, itse puhelussa puhelun kulman säilyminen kirkkaana. Soittoihin tottumaton asiantuntija alkaa helposti ”puhelinmyydä” palveluaan, mikä pitäisi myydä vasta kasvotusten tapaamisessa.
Suunta, määrä ja laatu, kun nämä saadaan tasapainoon niin onnistuu kylmäsoitto!
Marjut Mäkinen
Founder / CEO
045-1832703
marjut.makinen(at)deltapavonis.fi
Vastaa