Asiakashankinnassa soittaminen jaotellaan kylmiin kontakteihin ja lämpimiin liideihin. Usko tai älä, kylmien soittojen tekeminen toimii yhä. Tietysti olettaen, että kohderyhmä on sopiva ja toteutustapa fiksu, ammattimainen. Lämpimien liidien soitto lähtee erilaisella kärjellä, mutta puhelinnumero on kuitenkin näppäiltävä, asia esitettävä ja ennen kaikkea kuunneltava mitä asiakas toisessa päässä tuumii.
Mitä asiakas tuumii?
Puhelimessa samat käyttäytymissäännöt ja ohjenuorat toimivat lämpimien liidien sekä kylmäsoiton kohdalla. Lämpimien liidien kanssa kohtaaminen on kuitenkin askeleen tai useamman lähempänä toivottua maaliviivaa. Asiakas tulee silti hoivata kohti maalia, jolloin varmistat, että kauppa toteutuu juuri teidän yrityksellenne.
Myynti on keskustelua!
Kun otat ensimmäisen puhelun lämpimälle liidille, lähdet soittamaan niin, että esittelet itsesi ja kerrot mistä yrityksestä soitat. Tässä kohtaa voit viitata liidin lämpöisyyteen esim. kysymällä mitä hän on tykännyt lataamastaan pikaoppaasta tai onko hänelle noussut kysymyksiä webinaarista mihin osallistui. Myynti on keskustelua! Mitä enemmän kysyt avoimia kysymyksiä asiakkaalta, sitä enemmän saat tietoa ja pystyt tarjoamaan asiakkaalle hänelle sopivinta ratkaisua. Asiakas kokee, että hän on uniikki yksilö, hänelle ei vain massatuputeta ja tuoteoksenneta vaan tuotetaan aidosti lisäarvoa ja lisäarvosta asiakas on valmis maksamaan.
Mielestäni tärkeintä on olla aidosti läsnä puhelussa, keskittyä asiakkaaseen. Tsemppiä puheluiden ottamiseen!
Marjut Mäkinen
Founder / CEO
045-1832703
marjut.makinen(at)deltapavonis.fi
Vastaa